lørdag 8. februar 2014

Båten vår S/Y Snuppå


Bavaria 39 Cruiser, 2007 mod.

Standart båt med diverse forbedringer. Før avreise ble det montert følgende utstyr. Baugspyd med ankerrulle, innfellbare mastetrinn,  kutterstag med lensetakkler, ekstra dieseltank (80 L) og targabøyle.

Annet utstyr:

-Vhf med Dsc funksjon.
-AIS, sender og mottaker.
-Iridium sattelittelefon.
-Freefloat nødpeilesender.
-Redningsflåte med div nødutstyr, og Personlig nødpeilesender.
-Simrad kartplotter med kart over hele ruta, og som reserve Ipad med navionics kart.
-Simrad bredbånd radar.
- 12 til 220 v omformer 1,5 kv.
- 320w solcelle panel med PPT regulator.
- Motoren Volvo Penta D-2, 40 HK med dynamo 115 amp.
-Zodiac med opplåsbar bunn, Yamaha 15 HK. ( Yamahaen kan også festes på badestien til Snuppå    som nødmotor).
-Enkel bimmi over cockpit.
- Offshore seil med stående spiler. Kryssfokk, ekstra Genoa og Genakker.
-Bruce ankere, 20 kg forut og 15kg bak. Samt i reserve, 15 kg Danforth anker.

Baten ble heist på land i Trinidad for vedlikehold. Her ble det lagt på nytt bunnstoff byttet sinkanoder samt pollert og skiftet rorlager. Båten hadde på dette tidspunktet seilt ca 17 tusen nm fra den var ny i 2007. Det gamle lageret var noe slitt og laget klikkelyder under seiling. Lageret ble byttet ut med Jeffalager. Dette var enkelt å skifte, og viste seg å være mye bedre. Båten ble lettere på styringen og antar lavere strømforbruk på autopiloten.

1 kommentar: